Badania spektrum autyzmu oraz ADHD u dzieci i młodzieży

Wprowadziliśmy nowe usługi w naszym centrum medycznym:

  1. SPEKTRUM AUTYZMU u dzieci i młodzieży
  2. ADHD u dzieci i młodzieży

Czas trwania całościowej oceny – do 3 godzin (ocena może być rozłożona na kilka spotkań, plan działania oceny DZIECKA ustala Psycholog z Rodzicami).

Koszt całkowity każdej z usług: 1600 zł (obejmuje: konsultację i opinię PSYCHOLOGA, TESTY, konsultację LOGOPEDY, konsultację LEKARZA SPECJALISTY PSYCHIATRY).

INTERDYSCYPLINARNY ZESPÓŁ:

  • mgr Maja Anuszkiewicz – psycholog
  • mgr Magdalena Nosal – logopeda
  • lek. med. Natalia Śmierciak – lekarz specjalista psychiatra
Badania spektrum autyzmu oraz ADHD u dzieci i młodzieży w Bochni

Neuropsychologiczna diagnoza dziecka czy nastolatka składać się może z różnych testów w zależności od problemu:

1. NDD jest narzędziem przeznaczonym do badania dzieci, jest przeznaczony do badania problemów rozwojowych. Pozwala na stwierdzanie deficytów poznawczych u dzieci w różnym wieku i z różnym poziomem zaburzeń. Schemat badania neuropsychologicznego jest podzielony na 11 sfer reprezentujących podstawowe aspekty rozwoju psychoruchowego dziecka (spostrzeganie wzrokowe, somesteza, spostrzeganie słuchowe, motoryka, orientacja przestrzenna, mowa, czytanie i pisanie, myślenie, pamięć, emocje, uwaga).

2. Niewerbalny Test Sortowania Kart Stroopa wykorzystywany jest do pomiaru zdolności i umiejętności selektywnej uwagi, szybkości przetwarzania, a także, obok innych testów, do oceny ogólnych zdolności przetwarzania wykonawczego.

3. Test Benton służy do badania pamięci krótkotrwałej wzrokowej.

4. PU 1 LITE przeznaczony jest do diagnozy funkcji poznawczych istotnie zaangażowanych w naukę szkolną. Narzędzie składa się z zestawu 10 testów podzielonych na trzy główne obszary diagnostyczne: uwaga, pamięć robocza, funkcje wykonawcze. Test ten jest istotny w procedurze diagnozowania specyficznych zaburzeń uczenia (w szczególności dyskalkulii).
Diagnozuje też funkcje poznawcze, które są przyczyną trudności w uczeniu się: pamięć, uwagę i funkcje wykonawcze. Jest rekomendowany w diagnozie deficytów poznawczych w zaburzeniach takich jak: dysleksja, dyskalkulia, ADHD, ADD, zaburzenia ze spektrum autyzmu z normą intelektualną, rozwojowe zaburzenie koordynacji, specyficzne zaburzenie rozwoju językowego.
5. TUS – Test Uczenia się Słuchowego. Test pozwala na psychometryczną ocenę procesu uczenia się, jak i na jakościową ocenę przebiegu tego procesu. Kompleksowo ocenia proces uczenia się słuchowego, wykorzystywane strategie, pojemność pamięci słuchowej bezpośredniej.
6. Test Inteligencji (IQ) Stanford- Binet, to powszechnie stosowany na świecie, indywidualnie przeprowadzany specjalistyczny test oceniający inteligencję i zdolności poznawcze.
Niewerbalna skala IQ opiera się na pięciu niewerbalnych podskalach odnoszących się do pięciu czynników poznawczych: rozumowanie płynne, wiedza, rozumowanie ilościowe, przetwarzanie wzrokowo-przestrzenne, pamięć robocza. Używa się go do diagnozy osób słabosłyszących, a także osób z zaburzeniami komunikacji, autyzmem, trudnościami w nauce, poważnym uszkodzeniem mózgu, władających językiem polskim w sposób ograniczony z powodu pochodzenia, oraz w przypadku afazji lub udaru. Wyniki pełnego badania testem obejmują: iloraz ogólny, iloraz werbalny, iloraz niewerbalny oraz wyniki poszczególnych czynników oraz wiek umysłowy. Na świecie test stosowany jest od początku tam, gdzie zachodzi podejrzenie, że rozwój pacjenta nie jest w pełni typowy (grupy specjalne, zaburzenia neurorozwojowe, wybitne uzdolnienia) oraz jako jedyny precyzyjnie różnicujący stopnie niepełnosprawności intelektualnej.